۱۲
صفحات۲۲ و۲۳
آیات ۱۴۲ تا ۱۵۳
سورة البقرة
به نام خداوند بخشنده مهربان
مردم بیخرد خواهند گفت: چه موجب شد که مسلمین از قبلهای که بر آن بودند (از بیت المقدس) روی به کعبه آوردند؟ بگو: مشرق و مغرب برای خداست و هر که را خواهد به راه راست هدایت میکند. (۱۴۲) و ما همچنان شما (مسلمین) را به آیین اسلام هدایت کردیم و به سیرت نیکو بیاراستیم تا گواه مردم باشید و پیغمبر نیز گواه شما باشد (تا شما از وی بیاموزید). و (ای پیغمبر) ما قبلهای را که بر آن بودی تغییر ندادیم مگر برای اینکه بیازماییم و جدا سازیم گروهی را که از پیغمبر خدا پیروی میکنند از آنان که عقبگرد کنند و (به مخالفت او برخیزند)، و این تغییر قبله بسی بزرگ نمود جز در نظر هدایت یافتگان خدا. و خداوند اجر پایداری شما را در راه ایمان تباه نگرداند که خدا به خلق مشفق و مهربان است. (۱۴۳) ما توجه تو را بر آسمان (به انتظار وحی و تغییر قبله) بنگریم و البته روی تو را به قبلهای که به آن خشنود شوی گردانیم، پس روی کن به طرف مسجد الحرام و شما (مسلمین) نیز هر کجا باشید (در نماز) روی بدان جانب کنید. و گروه اهل کتاب به خوبی میدانند که این تغییر قبله به حق و راستی از جانب خداست (نه به دلخواه کس) و خدا از کردار آنها غافل نیست. (۱۴۴) و تو (ای پیغمبر) اگر هر قسم معجزه برای اهل کتاب بیاوری پیرو قبله تو نشوند و تو نیز تبعیت از قبله آنان نخواهی کرد و بعضی ملل تابع قبله برخی دیگر نشوند، و اگر تو تابع دلخواه و هوسهای جاهلانه آنها شوی بعد از آنکه از جانب خدا علم یافتی، در این صورت البته از گروه ستمکاران خواهی بود. (۱۴۵) گروهی که ما بر آنها کتاب فرستادیم، (محمد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و حقّانیت) او را به خوبی میشناسند همان گونه که فرزندان خود را، و لکن گروهی از آنان (از راه عناد) حق را کتمان میکنند در صورتی که علم به آن دارند. (۱۴۶) حق همان است که از طرف خدا به سوی تو آمد، پس هیچ شبهه به دل راه مده. (۱۴۷) هر کسی را راهی است به سوی حق که بدان راه یابد (یا قبلهای است که به آن روی آورد) پس بشتابید به خیرات که هر کجا باشید همه شما را خداوند (به عرصه محشر) خواهد آورد و محققا خدا بر همه چیز تواناست. (۱۴۸) و از هر کجا و به سوی هر دیار بیرون شدی (در نماز) روی به طرف کعبه آور، و این دستور قبله بر وجه صواب و به امر خداست و خدا از کار شما غافل نیست. (۱۴۹) و از هر جا و به هر دیار بیرون شدی روی به جانب کعبه کن و شما مسلمین هم به هر کجا بودید روی بدان جانب کنید تا مردم به حجّت و مجادله بر شما زبان نگشایند-جز گروه ستمکار (معاند) که از (جدل و گفتگوی) آنان هم نیندیشید و از (نافرمانی) من بترسید-و تا نعمت و رحمتم را برای شما به حد کمال رسانم، و باشد که (به طریق صواب) راه یابید. (۱۵۰) چنانکه در میان شما رسولی از خودتان فرستادیم که آیات ما را برای شما تلاوت میکند و نفوس شما را (از پلیدی جهل) پاک و منزّه میگرداند و به شما تعلیم کتاب و حکمت میدهد و آنچه را نمیدانید به شما میآموزد. (۱۵۱) پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و شکر نعمت من به جای آرید و کفران نعمت من نکنید. (۱۵۲) ای اهل ایمان، (در پیشرفت کار خود) از صبر و مقاومت کمک گیرید و به ذکر خدا و نماز توسّل جویید که خدا با صابران است. (۱۵۳)
تفاوت قبله در ادیان آسمانی شاید دلیلش این باشه که ما داریم همه یک خدا رو عبادت میکنیم ولی این خدا در هر جهتی چه شرق و چه غرب حضور داره!
گاهی اوقات چند نفر دارن در مورد یک موضوع واحد حرف میزنند اما هر کدوم با بیانهای مختلف و حتی ممکنه دعواشون هم بشه. بهرحال ماهیت اون موضوع عوض نمیشه. این جور وقتا شاید بهتر باشه به جای به چالش کشیدن و سعی در اثبات حرفمون راه خودمونو جدا کنیم و به اون چیزی که فکر میکنیم درسته عمل کنیم. همونطور که خدا تو آیه 150 بقره و یا سوره کافرون گفته از جدل و گفتگوی آنان نیندیشید...
توی این آیات داره میگه : اگه دین محمد(ص) رو پذیرفتی . قبله ات اینه و روشت باید این باشه. نمیدونم باید واضح تر از این خدا چطوری به ما میگفت تا قشنگ بفهمیم كه دین و دستوراتش هرچی عشق ما بكشه نیست.هر كجای دین كه باب میل ماست رو میگیریم و هرجایش رو هم كه نه میگیم : خدا به این چیزها كاری نداره كه دل پاك براش مهمه.من نمیگم دل پاك مهم نیست ها ولی خود منی كه این همه اینجا میرم بالای منبر و حرفهای صدمن یه غاز تحویل ملت میدم اگه از اولش بگم : من دین خودم رو قبول دارم و كاری به دینی كه محمد(ص) آورده ندارم. خب ملت هم تكلیفشون رو میفهمن و میدونن كه من كارم به حساب خودمه.نه اینكه توی این دوره زمونه همه ادعای مسلمونیشون میشه ولی هركس هم طرفدار دین خودشه.... از مسلمونیمونیمون فقط هرجا كه بخوایم جلوی یه عده خیلی مدعی بشیم استفاده ابزاری میكنیم....
شراره و سحر و ساناز = الهام و مهسا و عاطفه